FANDOM

Peter I Øy
Wyspa Piotra I
1931-1961 Flag of Antarctica
Flag of Norway
Herb Wyspy Piotra I
Flaga Wyspy Piotra I Herb Wyspy Piotra I
Położenie Wyspy Piotra I
Język urzędowy norweski
Status terytorium terytorium zależne
Zależne od Norwegii
Ostatnia głowa terytorium król Harald V
Powierzchnia
 • całkowita
 • wody śródlądowe

249,2 km²
0%
Liczba ludności ()
 • całkowita 
 • gęstość zaludnienia

0
osób/km²
Jednostka monetarna korona norweska (NOK)
Historia Państwa
Rok utworzenia 1931
Mapa Wyspy Piotra I

Wyspa Piotra I - wyspa antarktyczna na Oceanie Południowym, do której prawa sobie rości Norwegia.

GeografiaEdytuj

Wyspa Piotra I 19 km długości i 11 km szerokości, i ma maksymalną wysokość 1750 m n.p.m. Wyspa Piotra I jest aktywną wyspą pochodzenia wulkanicznego i wznosi się na 5240 m powyżej dna morza[1].

HistoriaEdytuj

Wyspa została po raz pierwszy wypatrzona 21 stycznia 1821 roku Fabiana Bellingshausena, rosyjskiego podróżnika[2], który dowodził dwoma statkami, Wostok i Mirny. Nazwał ją na cześć Piotra I Wielkiego, cara Rosji, ale z powodu paku lodowego, nie dopłynął do niej bliżej niż na 25 km[3]. w styczniu 1910 roku francuski podróżnik, Jean-Martin Charcot, płynący na statku Pourquoi-Pas, potwierdził jej istnienie, ale z powodu lodu dopłynął na 5 km[3]. W latach 1926-27 norweski podróżnik, Eyvind Tofte, zobaczył wyspę, ale także na niej nie wylądował[3].

2 lutego 1929 roku norwescy podróżnicy, Nils Larsen i Olstad Ol, wylądowali na wyspie i zajęli ją w imię Norwegii. Larsen próbował wylądować ponownie w 1931 roku, ale uniemożliwił mu to lód[3]. 6 marca 1931 roku król Norwegii oficjalnie ogłosił wyspę suwerenną częścią Norwegii[4], a 23 marca 1933 roku wyspa została uznana terytorium zależnym Norwegi[3]. Następne lądowanie miało miejsce 10 lutego 1948 roku.

23 czerwca 1961 roku Norwegia podpisała Traktat Antarktyczny, na podstawie którego wszelkie roszczenia zostały zamrożone[5].

Przypisy

  1. Gunter Faure,Teresa M: The Transantarctic Mountains: Rocks, Ice, Meteorites and Water
  2. Rubin, Jeff (2005). Antarctica. Lonely Planet. ISBN 1-74059-094-5.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Susan Barr: Norway's Polar Territories. Oslo: Aschehoug, 1987. ISBN 82-03-15689-4.
  4. Kyvik, Helga, ed. (2008). Norge i Antarktis. Oslo: Schibsted Forlag. ISBN 82-516-2589-0.
  5. Parties

Więcej z Fandomu

Losowa wiki