FANDOM

ტაო–კლარჯეთი
Tao-Klardżet
809 - 1989 Flag of Russia
Państwo Królestwo Gruzji
Historia Państwa

Tao-Klardżet - historyczne feudalne królestwo w południowo - zachodniej Gruzji.

HistoriaEdytuj

W 809, gdy gruziński książę Aszot I z dynastii Bagratydów założył Klardżet. Odbudował zamek i miasto Artanuji, który stał się centrum królestwa. Bagratydzi, wraz z bizantyjskim wsparciem, szybko rozszerzyli swoje ziemie i uwolnili się od panowania arabskiego. Królestwo rządziło Adżarią, Meschetią (Samcche-Dżawachetia), İspirem, Swanetią, Nigali i Ardahan. Wkrótce podbiło także Kartlię wewnętrzną[1]. W 888 Adarnase II ogłosił się królem Gruzinów[2]. Za datę utworzenia Zjednoczonego Królestwa Gruzji uważa się za rok 978, kiedy król Bagrat III otrzymał tron królestwa Abchazji (zachodnia Gruzja). Pod koniec XVIII armeńskie królestwo Szyrak nawiązało stosunki dyplomatyczne z Bagratydami. Relacje z Tao-Klardżet były dobre, Adarnase II zdobył nawet tron Armenii. Doszło do zbliżenia między Armenią i Królestwem Abchazji ale potem oba państwa znowu zerwały relacje[1]. Aż do 1551 roku państwo było zarządzane przez Samcche–Saatabago. W 1551 r. Turcy zdobyli Tao. W czasie wojny rosyjsko-treckiej (1877-78 ), Tao-Klardżet zostało częścią Imperium Rosyjskiego i weszła w skład prowincji Kars. 26 maja 1918 roku Demokratyczna Republika Gruzji przejęła część tego obszaru, a część weszłą w skład Turcji.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Heinz Fähnrich: Geschichte Georgiens von den Anfängen bis zur Mongolenherrschaft. Shaker, Aachen 1993, ISBN 3-86111-683-9
  2. Gruziński katolicyzm w XIX i na początku XX wieku w świetle archiwów watykańskich, Wydaw. UMK, ISBN 8323110298

BibliografiaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki