FANDOM

Республика Исколата
Iskolata republika

Republika Iskolat
Rosyjska Federacyjna Socjalistyczna Republika Radziecka 1917-1918 Ober-Ost
Flaga
Flaga
Język urzędowy łotewski
Język używany łotewski, rosyjski, niemiecki
Stolica Kieś, potem Valka
Ustrój polityczny Republika
Historia Państwa
Data powstania 21 listopada 1917
Data likwidacji 28 luty 1918

Republika Iskolat- republika powołana przez Bolszewików na terenie Łotwy w 1917, państwo marionetkowe RFSRR.

Historia Edytuj

W 1915 roku roku do prowincji rosyjskich wkroczyła armia niemiecka i utworzyła naczelne dowództwu Ober-Ostu, sięgające aż do rzeki Dźwiny. Ponad 60% ludności Kurlandii zostało ewakuowane w głąb Rosji (jak w wielu innych prowincjach). W lutym w Rosji wybucha rewolucja. 7 (20[1]) marca w Rydze zostaje powołana Rada Robotnicza, na której czele staje Andrejs Krastkalns. 9 (22)maca zostaje powołany Iskolos, a 27 marca (9 kwietnia) z formacji Łotewskich Strzelców powstaje Iskolastrel z Voldemārsem Ozolsem na czele. 21 listopada rada ogłosiła początek władzy radzieckiej w Łotwie oraz przejęła całą władzę cywilną. 24 grudnia rada ogłosiła niepodległość Łotwy, co zostało zatwierdzone 31 grudnia. Tymczasem 18 stycznia w Petersburgu, Tymczasowa Rada Narodowa Łotwy ogłosiła także niepodległość Łotwy, w skład której wchodziła Kurlandia, Łatgalia i Liwlandia.

W lutym rząd został ewakuowany do Petersburga po zajęciu tych ziem przez Niemcy. 3 marca Rosja zrzekła się tych ziem po Traktacie Brzeskim.

Administracja Edytuj

Językiem urzędowym Republiki Iskolat był język łotewski, zgodnie z deklaracją:

"Członkowie Zarządu Komitetu Wykonawczego Rady Deputowanych Robotników, Żołnierzy i Bezrolnych na Łotwie informuje, iż wszystkie władze w Republice Łotewskiej (województw, powiatów, miast, wsi i gmin wiejskich) zobowiązane są do używania języka łotewskiego we wszystkich kontaktach. Języki obce będą miały takie same prawa we wszystkich miejscach, jeżeli okaże się to konieczne."

Wiceprzewodniczący O. Kārkliņ, 1918[2]

Przypisy

  1. wg. kalendarza prawosławnego
  2. ISKOLATA DEKRĒTS PAR LATVIEŠU VALODAS LlETOŠANU LATVIJAS IESTĀDĒS, 2012 [data dostępu 7.06.2014]

ŹródłaEdytuj

Linki ZewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki