FANDOM

Państwo Babilońskie
Blank 626[1] - 539 r. p.n.e Achemenidzi
Język używany Język późnobabiloński
Stolica Babilon
Ustrój polityczny monarchia despotyczna[2]
Pierwszy król Nabopolassar
Ostatni król Baltazar
Historia Państwa
Bunt Chaldejczyków Asyria
626 p.n.e.
Podbój Imperium Perskie
539 r. p.n.e
Median Empire
kolor ciemno zielony

Państwo nowobabilońskie (chaldejskie [3]) - nazwa Babilonii po uwolnieniu się od Asyrii.

HistoriaEdytuj

Państwo powstało kiedy miasta Babilońskie wyzwoliły się spod panowania panowania asyryjskiego.

ZdobycieEdytuj

Babilon został zdobyty przez wojska Cyrusa I, które wkroczyły do niego po niskim korycie rzeki przebiegającej przez miasto. Jego zdobycie zostało przewidziane przez proroków żydowskich złych na Baltazara, że użył świętych kielichów ze świątyni w Jerozolimie[4].

SztukaEdytuj

Jednym z najwybitniejszych osiągnięć Królów nowo-babilońskich w dziedzinie architektury jest Brama Isztar stanowiąca wejście do Babilonu, wykonana z glazurowanej na niebiesko cegły[5].

Przypisy

  1. W literaturze spotykane są też inne daty, min. 620 p.n.e. (Włodzimierz Sochacki: Historia dla maturzystów: repetytorium. Wlodzimierz Sochacki, 2007. ISBN 8360186588. ), czy 625 p.n.e. (Józef Wolski: Historia powszechna: starożytność. Wydawn. Naukowe PWN, 2002. ISBN 8301138238. )
  2. STAROŻYTNA MEZOPOTAMIA
  3. Włodzimierz Sochacki: Historia dla maturzystów: repetytorium. Wlodzimierz Sochacki, 2007. ISBN 8360186588. 
  4. Praca zbiorowa CO? GDZIE? KIEDY? ZDARZENIA KTÓRE ZMIENIŁY ŚWIAT, Warszawa 1997
  5. http://www.historyksztuki.pl/sztuka-starozynej-mezopotamii-i-egiptu/

BibliografiaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki