FANDOM

სვანეთის სამთავრო
Księstwo Swanetii
Królestwo Gruzji XV-XIX wiek Imperium Rosyjskie
Godło
Godło
Historia Państwa

Księstwo Swanetii - jedno z wielu średniowiecznych państw powstałych po rozpadzie Królestwa Gruzji.

HistoriaEdytuj

Swanetia leży w północno-zachodniej Gruzji, wzdłuż dwóch szerokich dolin górskich położonych na południe od góry Elbrus. W okresie gruzińskiej jedności](1008-1463), Swanetia była księstwem (Saeristavo) należącym do królestwa Gruzji, gdzie najpierw rządziła nią dynastia Wardanidze (od końca XI do XIV wieku, a następnie, że książęta z dynastii Gelowani, którzy rządzili praktycznie niezależne, od kiedy Gruzja się rozpadła, około 1460 roku (oficjalnie 1490/1491), na trzy królestwa - Kartlię, Kaachetię i Imeretię oraz na kilka księstw feudalnych[1]. W latach 40. XVI w. wcześniej względnie stabilne królestwo Imeretii zaczęło się rozpadać, na Abchazję, Megrelię, Gurię i księstwo Swanetii[2]. W latach 20. XIX wieku księstwo podzieliło się na dwie części. W 1833 roku Imperium Rosyjskie podporządkowało sobie Swanetię[3]. W 1858 roku księstwo zostało zniesione i włączone do Imperium Rosyjskiego, jak prowincja rządzona przez wyznaczonego oficera rosyjskiego (Pristav). Kilku członków rodziny Dadeshekeliani zesłano do odległych rosyjskich prowincji, a tych, którzy pozostali w Gruzji zostali pozbawieni swoich uprawnień[4].

Przypisy

  1. Toumanoff, Cyril: Studies in Christian Caucasian History, 1963, s. 25
  2. Baranowski B., Baranowski K.: Historia Gruzji. Warszawa, Wrocław: 1987, s. 94-95. ISBN 8304023458. 
  3. Georgian Soviet Encyclopedia, t. 9, s. 310, wyd. 1985
  4. Lang, David Marshall:, A Modern History of Georgia, 1962, s. 96-97. Londyn

Więcej z Fandomu

Losowa wiki