FANDOM

გურიის სამთავრო
Księstwo Gurii
Królestwo Gruzji XV-XIX wiek Imperium Rosyjskie
Godło
Godło
Historia Państwa

Księstwo Gurii - jedno z wielu państw powstałych po rozpadzie średniowiecznego Królestwa Gruzji.

HistoriaEdytuj

W XV wieku na skutek silnego kryzysu wewnętrznego Królestwo Gruzji rozpadło się na trzy mniejsze państwa, Kartlię, Kachetię i Imertię, a także wiele mniejszych państwa, jak Guria. Było to spowodowane najazdami na te tereny Timurydów i Złotej Ordy, jak i dążeniem feudałów gruzińskich do samodzielności[1]. W latach 40. XVI w. wcześniej względnie stabilne królestwo Imeretii zaczęło się rozpadać, na Abchazję, Megrelię, Gurię i księstwo Swanetii[2]. Na początku 18 wieku, Guria stanęła w obliczu coraz większego politycznego i gospodarczego kryzysu ze względu na ataki osmańskie, jak również powtarzające się uroczystości walki wewnątrz kraju. Próby książąt państwa do zawierania sojuszy z innymi gruzińskimi władcami i z Rosją spowodowały serię najazdów odwetowych ze strony Turcji. W 1723, Guria straciła Batumi i Chakwi na rzecz Turków, a cała linia brzegowa Gurii został obsadzona przez Turków. Wsparcie Rosjan ze strony Gurii w czasie wojny rosyjsko tureckiej (1768-1774) spowodował silną reakcję ze strony rządu tureckiego. Kobuleti i okolice zostały oderwane od Gurii i poddane islamizacji, a wielu Chrześcijan zostało zmuszonych do przejścia na islam[3]. Reszta ludności chrześcijańskiej musiał przenieść się do bezpieczniejszych regionów Gruzji. To, w połączeniu z bogatym handlem niewolnikami i inwazjami tureckimi, doprowadziły w wielkiego wyludnienia kilku obszarach Gurii pod koniec 18 wieku. Güldenstädt oszacował ludność Gurii na 5000, Reineggs na 6000 rodzin w 1770 roku[3]. W 1810 roku Guria przyjęła rosyjską zwierzchność. Guria dołączyła do Rosji jako autonomiczne księstwo[4].

Przypisy

  1. Furier A.: Droga Gruzji do niepodległości. Poznań: 2000, s. 33. ISBN 8385376100. 
  2. Baranowski B., Baranowski K.: Historia Gruzji. Warszawa, Wrocław: 1987, s. 94-95. ISBN 8304023458. 
  3. 3,0 3,1 Encyclopædia metropolitana , wyd. przez Edwarda Smedley, Hugh James Rose i Henry John Rose (1845), s. 532
  4. Lang, David M. (1957), The Last Years of the Georgian Monarchy: 1658-1832, Nowy Jork: Columbia University Press

Więcej z Fandomu

Losowa wiki