FANDOM

Regnum Maurorum et Romanorum
Królestwo rzymsko-mauryjskie
Blank 442-533 Flag of Palaeologus Emperor
Roman-Empire 477ad
Państwo Cesarstwo zachodniorzymskie
Stolica Altava
Ustrój polityczny monarchia
Typ państwa "państwo podwójne"[1]
Ostatni władca Garmul
Status terytorium prowincja (do 476)
Historia Państwa

Królestwo rzymsko-mauryjskie - państwo utworzone przez Maurów i Berberów w północnej Afryce.

HistoriaEdytuj

Podczas kryzysu w Imperium rzymskim w III wieku część Mauretanii została przejęta przez Berberów. Pod koniec III wieku w rękach Rzymian pozostały nadmorskie miasta takie jak Ceuta, Tingitana i Cherchell[2]. Źródeł historycznych na temat wnętrza lądy jest mało, jednak wiadomo, że było rządzone przez niezależnych władców berberyjskich, któzy jednak zachowali rzymską kulturę i uznawali nominalną zwierzchność władców rzymskich[3]. W zachodniej Algierii, w mieście Altava, rządził władca, Masun, który określał się jako Rex gentium Maurorum et Romanorum (król rzymskich i mauretańskich narodów). W 533 roku Bizancjum zajęło dawne państwo Wandalów. Początkowo uznawało ono istnienie Królestwa rzymsko-mauryjskiego, ale w latach 60’ VI wieku zaczęło z nim walczyć[4]. Później w mieście Altava rządził król Garmul lub Garmules, który stawiał opór wojskom bizantyjskim, ale został ostatecznie pokonany w 578[5].

Przypisy

  1. Vandals, Romans and Berbers: new perspectives on late antique North Africa
  2. Wickham, Chris (2005). Framing the Early Middle Ages: Europe and the Mediterranean, 400 - 800. Oxford University Press. s. 18. ISBN 978-0-19-921296-5.
  4. OSTATNI CESARZ ODDAJE KORONĘ
  5. Aguado Blazquez, Francisco (2005). El Africa Bizantina: Reconquista y ocaso. s. 46

BibliografiaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki