FANDOM

Królestwo Ndongo
do 1671 Portugalska Afryka Zachodnia
Zależne od Królestwo Kongo
Historia Państwa
Podbój Portugalia
1671

Królestwo Ndongo lub królestwo Angoli- historyczne królestwo w środkowej Afryce.

HistoriaEdytuj

Królestwo Ndongo powstało po 1500 roku[1]. Panował w nim wczesnofeudalny ustrój z silnymi przeżytkami układu niewolniczego i rodowo-plemiennego[2]. Poraz pierwszy królestwo spotkało się z europjeksimi odkrywcami w 1518 roku[3]. Od 1520 roku Portugalia zawiera stosunki z Ndongo, początkowo pod przewodnictwem Kongo[4]. W 1556 roku Portugalia zaatakowała Ndongo, które było wyczerpane przegraną wojną z Kongiem[5]. W 1560 roku Portugalczycy odnowili kontakty z państwem, a po najeździe ludów Dżaga (Jaga) zaoferowali im swoją armię do obrony[4]. W 1600 roku koczownicze ludy zwane później Imbangala zaatakowały Ndongo. Portugalczycy szybko sprzymierzyli się z Imbalaga i razem z nimi pokonali Ndongo. Nie dało im to jednak tam bezpiecznej pozycji i nadal kontynuowany był tam opór[5]. W latach 1623–48 Portugalczycy stoczyli wojnę z królową państwa, Anną Nzingą[2]. Początkowo królowa była zmuszona do porzucenia kraju, ale zawiązała sojusz z Holendrami, dzięki którym pokonali Portugalczyków[5]. Po wojnie państwo zaczęło się rozpadać, a ostatecznie w 1671 roku podbili je Portugalczycy[2], z powodu buntu następcy Felipe przeciwko portugalskiej zwierzchności[6].

Władcy[7]Edytuj

Włąacy królestwa Ndongo nosili tytuł "N'gola", od którego pochodzi nazwa Angola[8]

  • 1619 - 1624: Ngola Nzinga Mbandi
  • 1624 - 1663: Jinga (Anna de Souza Nzina)
  • 1663 - 1683: Kamini

Przypisy

  1. Encyclopaedia of Africa, ISBN 0195337700
  2. 2,0 2,1 2,2 Encyklopedia PWN
  3. The Atlantic world and Virginia, 1550-1624, ISBN 080783159X
  4. 4,0 4,1 John Thorton: Warfare in Atlantic Africa: 1500 - 1800
  5. 5,0 5,1 5,2 C Macbaily Fyle: Introduction to the History of African Civilization: Precolonial Africa
  6. Hasło Ndongo w: BRITANNICA
  7. Ben Cahoon: Angola Traditional states (język angielski). WorldStatesmen.org. [dostęp 23 marca 2013].
  8. Bogdan Ziółkowski: Konflikty zbrojne we współczesnej Afryce: stan obecny na tle historycznym : zarys

Więcej z Fandomu

Losowa wiki