FANDOM

ქართლის სამეფო
Królestwo Kartlii
Królestwo Gruzji XV wiek-1762 Królestwo Kartlii i Kachetii
Godło
Godło
Stolica Tbilisi
Historia Państwa

Królestwo Kartlii - jedno z niezależnych państw gruzińskich powstałych w wyniku rozpadu Królestwa Gruzji.

HistoriaEdytuj

W XV wieku na skutek silnego kryzysu wewnętrznego Królestwo Gruzji rozpadło się na trzy mniejsze państwa: Kartlię, Kachetię i Imeretię. Było to spowodowane najazdami Timurydów i Złotej Ordy, jak i dążeniem gruzińskich feudałów do jak największej samodzielności[1]. W 1513 roku wojska Królestwa Kartlii zdołały przejściowo podbić Kachetię, ale Królestwo Kachetii zostało przywrócone z Lewana z Kachetii, przy wsparciu lokalnych arystokratów, w 1520 roku[2].

Od 1723 do 1735 roku Kartlia, podobnie jak inne państwa gruzińskie, była pod okupacją Turcji. Na początku lat 30. XVII w. Nadir Szah Afszar, szach Iranu, wyparł Turków z Kartlii, Kachetii, Azerbejdżanu i wschodniej Armenii. Nadir, zajęty podbojem Indii, nie był jednak w stanie stłumić powstania, które wybuchło w Kartlii. W jego rezultacie Persja zgodziła się na objęcie przez króla Tejmuraza II tronu królestwa Kartlii, podczas gdy jego syn Herakliusz II został królem Kachetii[3]. Gruzini odebrali osadzenie na tronach królestw spokrewnionych władców jako szansę na ponowne zjednoczenie Gruzji. Równocześnie w 1747, dwa lata po koronacji Tejmuraza II, szach perski został zamordowany, a konflikty wewnątrz kraju doprowadziły do faktycznego wyzwolenia kraju. Władcy Kachetii i Kartlii w latach 1748–1750 walczyli natomiast z dawnymi wasalami perskimi, chanami azerbejdżańskimi[4].

W 1762 roku król Herakliusz II w wyniku zagrożenia ze strony najazdów perskich, tureckich i dagestańskich zjednoczył Kartlię i Kachetię w jedno państwo[4].

Przypisy

  1. Furier A.: Droga Gruzji do niepodległości. Poznań: 2000, s. 33. ISBN 8385376100. 
  2. Georgian Soviet Encyclopedia, wol. 10, s. 466-469, 1986
  3. Baranowski B., Baranowski K.: Historia Gruzji. Warszawa, Wrocław: 1987, s. 117. ISBN 8304023458. 
  4. 4,0 4,1 Baranowski B., Baranowski K.: Historia Gruzji. Warszawa, Wrocław: 1987, s. 118–119. ISBN 8304023458. 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki