FANDOM

အင်းဝခေတ်
Królestwo Ava
Królestwo Pinya 1364 - 1555 Toungoo
Królestwo Prome
Położenie
Historia Państwa

Ava - dominujące królestwo w górnej Birmie, istniejące w latach 1364 - 1555. Założone w 1364 roku państwo, było państwo następcą drobnych królestw (Myinsaing, Pinya i Sagaing), które istniało, w centralnej Birmie od upadku imperium Pagan pod koniec 13 wieku. Podobnie jak w przypadku małych królestw, które je poprzedziły, Ava rządzili birmańscy Szanowie[1][2].

HistoriaEdytuj

Królestwo zostało założone przez Thadominbya w 1364 roku, po upadku królestw Sagaing i Pinya z powodu najazdów Szanów od północy. W pierwszych latach istnienia, Ava, uważało się za prawowitego następcę imperium Pagan i próbowało je odrestaurować, prowadząc ciągłe wojny z królestwem Hanthawaddy. Mimo, że było w stanie zdobyć Toungoo i ziemie Szanów i dołączyć do swojego państwa u szczytu swej potęgi, ale nie udało mu się odbić reszty ziem byłego imperium Pagan. Czterdziestoletnia wojna (1385-1424) z królestwem, Hanthawaddy wyczerpała królestwo Ava. Od 1420 do początku 1480 roku, Ava regularnie stała w obliczu rebelii w swoich wasalstwach, gdy nowy król Ava dochodził do władzy. Od 1480 i 1490 roku królestwo Prome na południu i ziemie Szanów na północy oderwały się i Toungoo stało się o wiele potężniejsze. W 1510 Toungoo oderwało się[1]. Ava była pod wzmożonymi najazdami Szanów w pierwszym kwartale XVI wieku. W 1527 roku konfederacja Szanów na czele z Mohnyin w sojuszu z królestwem Prome pokonała Ava. Konfederacja Szan umieściła nominalnych królów na tronie Ava. Prome było w sojuszu z Shans i tylko mniejsze Toungoo w południowo-wschodniej części gór Yoma Bago pozostało w Birmie niepodległe. Zakończona niepowodzeniem próba Szanów zajęcia Toungoo spowodowało wielkie starty. Otoczone przez wrogie królestwa, Toungoo podjęło inicjatywę i pokonało znacznie silniejsze królestwo Hanthawaddy w 1539 roku. Kiedy Toungoo zwrócił się przeciwko Prome, Szanowie z opóźnieniem wysłali swoją armię. Toungoo zajęło Prome w 1541 i Pagan, na południe od Ava w 1544 roku[2]. W styczniu 1555 król Bayinnaung zajął Ava, kończąc rolę miasta jako stolicy Górnej Birmy na prawie dwa wieki.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Htin Aung, Maung: A History of Burma. Nowy Jork i Londyn: Cambridge University Press, 1967
  2. 2,0 2,1 Phayre, gen. Sir Arthur P: History of Burma (1967 ed.), 1883, Londyn: Susil Gupta

Więcej z Fandomu

Losowa wiki